TEL 09/395.13.03

Inschrijvingen

Aankoop Onroerend Goed Spanje, Erven En Schenken - SIREJACOB

 

 
08 Mar, 2024
13:30 -  17:30
The registration period is from 09 Nov, 2023 00:00 to 07 Mar, 2024 23:55

Beschrijving event:

 

INLEIDING

Sirejacob Legal and Tax Spain 

In het eerste deel van het seminarie wordt de aan- en verkoop van onroerend goed in Spanje behandeld. De aankoop van een woning in Spanje brengt méér met zich mee dan wat men zou kunnen vermoeden, zeker als men dit bekijkt met “Belgische” ogen.

In België is dit op zich niet zo’n ingewikkelde aangelegenheid, en het grootste deel van het werk en de controle gebeurt veelal door de gedegen Belgische Notaris. In Spanje echter, is dit wel even anders. De Spaanse Notaris zal eerder toezien op de rechten van de Spaanse schatkist, dan dat hij een doorgedreven controle zal uitvoeren op het betrokken pand. De onzorgvuldige koper wordt dan ook vaak in het ongewisse gelaten over alles wat het pand mogelijk kan belasten. Hoe gaat men bij een aankoop dan ook het best tewerk en welke zijn de mogelijke valkuilen ?

De spreker gaat hier dieper op in en behandelt ondermeer :

• Actuele - corona - marktomstandigheden en prijsbepaling
• Opletten met de betaling van voorschotten
• Opletten met kopen op afstand
• Kopen van nieuwbouw of eerder een “tweedehands” pand ?
• Bijzonderheden aan nieuwbouw kopen op plan
• Doorstorten van de staatswaarborg in naam van de (buitenlandse) verkoper 
• Aangifte van het pand in België en regularisatie van een niet- aangegeven pand in België
• Notariële aankoopakte en registratie op naam van de kopers.

Het tweede deel van het seminarie behandelt de fiscaliteit mbt vastgoed in Spanje, ondermeer
• Registratierechten / BTW, en andere kosten
• Aankopen via een Spaanse of Belgische vennootschap ?
• Notariële aankoopakte en registratie op naam van de kopers
• Onroerende voorheffing en vermogensbelasting


Het derde deel van het seminarie, behandelt problematiek van het schenken en erven in Spanje. De meeste Belgen die in Spanje een huis hebben gekocht, staan vroeg of laat stil bij de erfrechtelijke gevolgen van dit alles. De meest frequente vragen die u hierna terugvindt, duiden al vlug aan dat het thema niet zo voor de hand ligt, veelal door het internationaal gegeven ervan.

• Hoe wordt een aangifte van nalatenschap in Spanje praktisch geregeld ?
• Welk recht is er van toepassing inzake devolutie : het Spaans of Belgisch recht ?
• Moet er een testament gemaakt worden, en, zo ja, waar dan het best ?
• Moet het huis ook in België worden aangegeven en dubbel worden betaald ?
• Is er een onderscheid qua betaling tussen residenten en niet-residenten ?
• Welke zijn de tarieven en vrijstellingen ?
• Hoe kunnen de erfgenamen nagaan of er goederen zijn in Spanje ?
• Hoe gebeurt de aangifte, welke zijn de te volgen stappen ?
• Welke is de termijn voor aangifte ?
• Verjaringstermijn voor successierechten in Spanje ?
• Kan ik rekenen op de Spaanse Notaris en het Spaanse registratiekantoor
• Is het interessant te schenken, en welke verschillen per regio ? 

SPREKERS

Yves Sirejacob is oprichter en partner van Sirejacob Legal & Tax Spain. Hij studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit Gent (1985-1990), volgde daarna een bijzondere licentie internationaal recht aan de Universiteit te Montpellier (Frankrijk) en studeerde Spaans aan de Universiteit van Córdoba (Spanje).

Hij werd in 2003 als Belgisch advocaat lid aan de Spaanse Balie en richtte sedertdien kantoren op te Marbella, Alicante, Barcelona, Palma de Mallorca en Tenerife. Op heden is hij ingeschreven als Ere-advocaat aan de Balie Gent. Hij is tevens Ere-consul voor België in Zuid-Spanje.

Roel Breugelmans is abogado en partner bij Sirejacob Legal & Tax op het kantoor te Marbella. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Leuven en aan de Universiteit van Granada (Spanje). Vervolgens behaalde hij een Master in Spaans ondernemingsrecht aan de Universiteit van Madrid.

LOCATIE

Hotel Beveren - Van der Valk

Gentseweg 280
Beveren-Waas 9120

Parkeren kan gratis op ruime parking.

UUR

Ontvangst vanaf 12.00 u met mogelijkheid om te lunchen (inbegrepen in prijs)
Aanvang seminarie 13.30 u
Einde seminarie 17.30 u – mogelijkheid tot vraagstelling

VERZORGING

Gevarieerd broodjes en hapjesbuffet, gebak met koffie, frisdranken, water, thee

ACCREDITATIE

Orde van Vlaamse balies: 4 punten

BIV: 3 uren

ITAA: 4 uren

NKN: 4 uren

AANWEZIGHEIDSATTEST

Het aanwezigheidsattest wordt na het seminarie overhandigd of per email toegezonden.
Zie ook algemene voorwaarden en reglementen beroepsorganisaties

PRIJS

Aangevraagd voor subsidie KMO-portefeuille. Nieuwe reglementering vanaf 1 januari 2023.

Zie https://www.vlaio.be/nl/nieuws/hervorming-kmo-portefeuille-vanaf-januari-2023

Erkenningsnummer KMO-portefeuille: DV.O214984

220
€ inclusief BTW

126 € plus BTW indien u met de KMO portefeuille betaalt ! Zie hieronder !.  

Vergeet niet u te registreren voor de KMO-portefeuille.DV.O214984

U verkrijgt een aanzienlijk financiëel voordeel voor al uw opleidingen, te weten -30% van de netto-prijs.

Het is éénvoudig, éénmalig en wijst zichzelf uit.

Klik hier en volg de stappen.

 

Information

Location Details

Adres

Lexdura
Franklin Rooseveltlaan 349/B15 
9000 Gent

TEL 09/395.13.03
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Social Sharing

FacebookTwitterDiggDeliciousStumbleuponRedditLinkedin

Inschrijven op onze nieuwsbrief