Beschrijving event:
Deze opleiding is ook te volgen via livestream.
Live stream Deel I - hier inschrijven
Live stream Deel II- hier inschrijven
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Waar deze onlineplatformen bij hun ontstaan eerder werden opgevat als een netwerk voor vrienden en kennissen, bracht hun immense populariteit met zich mee dat ze steeds vaker worden gebruikt voor commerciële doeleinden. ‘Socialemedia-influencers’ vallen binnen die trend. Onder het voorzitterschap van prof. dr. Reinhard Steennot en prof. dr. Simon Geiregat worden verschillende belangrijke juridische aspecten van dit fenomeen tegen het licht gehouden op één studiedag op een unieke locatie in Gent.
Influencers zijn gebruikers van sociale media (‘contentcreators’) die een behoorlijk volgeraantal hebben verzameld op een of meer van die media. Ze hebben een significante impact op de besluitvorming van hun volgers en worden daarom steeds vaker ingeschakeld in het kader van marketingstrategieën van ondernemingen. Op deze studiedag bundelen de onderzoekers van de vakgroep Metajuridica, Privaat- en Ondernemingsrecht van de Faculteit Recht en Criminologie van de Universiteit Gent hun kennis om elk vanuit hun eigen expertise in te gaan op de diverse juridische vragen die gepaard gaan met het gebruik van influencers voor reclame via sociale media.
Deel 1 | Consumentenrecht, financieel recht en fiscaal recht
(voorzitters: Reinhard Steennot en Simon Geiregat)
9u00 – 9u30 | Onthaal
9u30 – 9u45 | Inleiding door Simon Geiregat
9u45 – 10u15 | Influencers en het consumentenrecht, door Julie Kerckaert
10u15 – 10u40 | Virtuele influencers en het consumentenrecht, door Floris Mertens
10u40 – 11u10 | Influencers en de publieke handhaving van het consumentenrecht, door Jasper Vereecken
11u10 – 11u20 | Koffiepauze
11u20 – 11u45 | Influencers en het financieel recht door Niels Rogge en Sinan Vanden Eynde
11u45 – 12u15 | Influencers en het bijzonder belastingregime voor auteursrechten door Gauthier Vandenbossche
12u15 – 12u40 | De Europese rapporteringsverplichtingen van digitale platformen door Felix Desmyttere
12u40 – 13u00 | Q&A
13u00 – 13u30 | Lunch
Deel 2 | Mediarecht, privacyrecht en arbeidsrecht
(voorzitters: Reinhard Steennot en Simon Geiregat)
13u30 – 13u40 | Inleiding door Simon Geiregat
13u40 – 14u10 | Influencers en het mediarecht, door Nadia Feci
14u10 – 14u40 | Kidfluencers en kinderrechten, door Valerie Verdoodt
14u40 – 15u10 | Kidfluencers en de regulering inzake kinderarbeid, door Julie Kerckaert
15u10 – 15u20 | Q&A
15u20 – 15u45 | Slotbeschouwingen door Herlinde Hiele, raadgever media van Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding.
DEELNAMEPRIJS
190 EURO excl. BTW (voormiddag)
130 EURO excl. BTW (namiddag)
100 EURO excl. BTW (de ganse dag)
(inclusief documentatie, koffiepauze en lunch)
DOELPUBLIEK
Advocaten en bedrijfsjuristen
ACCREDITATIES
IBJ en OVB: in aanvraag voor 5 punten
Als deelnemer ontvangt u 15% korting op het boek Social Media Influencers and #the Law – voorziene verschijningsdatum maart 2024.
LOCATIE
Fysiek event, ook te volgen via livestream